Nettsider og digitale rammeverk

10 prinsipper for godt webdesign

Webdesign er en kreativ disiplin med sine egne regler. For å oppnå et vellykket nettsted må innhold, navigasjon og visuelle elementer jobbe sammen for å skape balanse. Men hvordan nærmer man seg grunnprinsippene for god webdesign?

1. Formål er det grunnleggende

Et nettsteds budskap og handlingsoppfordringer (CTAer) er nøkkelen til å støtte målene sine. Et nettsteds formål kan være så enkelt som å fremme kjøp, fortelle en bedriftshistorie eller tilby opplæringsvideoer. Du bør kunne oppsummere nettstedets intensjon i en eller to setninger - tenk på det som en misjonsuttalelse.

Nettdesign er ikke noe du bør improvisere underveis. Et formål vil gi deg en klar plan og veilede design- og innholdsproduksjonen. Å improvisere er ikke en praktisk designfilosofi.

En del av å konkretisere nettstedets formål er å vite hvem det er for - hvem er målgruppen din, hvilken informasjon trenger de og hvordan vil nettstedet ditt tilby det? Å kjenne målgruppens demografi og smertepunkter vil hjelpe deg med å finne riktig retning for nettstedet ditt.

Det er de overordnede intensjonene med designet og det er spesifikke markedsføringsstrategier for å slå konkurransen. Hvordan vil visuelle elementer og innhold forsterke merkevaren din og få den til å skille seg ut? Og hvordan kan nettstedet ditt gi mer verdi enn konkurrentene dine? Å bygge en merkevare og bygge et publikum er viktig.

2. Innhold gir mening

Et nettsted trenger ikke bare et pent utseende, det trenger også meningsfullt innhold. Et nettsted trenger kvalitetsinnhold som er nyttig, tydelig og veileder publikum til ønskede handlinger. Søkemotoroptimalisering (SEO) bør planlegges og veves inn i innholdet.

Å definere nettstedets formål hjelper til med å informere om hvilket innhold du trenger. Å bruke en innhold-først-tilnærming betyr at du jobber med ekte innhold fra begynnelsen av designprosessen. Ekte innhold gjør det lettere å oppdage endringer som må gjøres underveis, i stedet for å drukne i justeringer og omlegginger på slutten.

3. Visuelle elementer engasjerer

Hvert designelement bør gjenspeile og formidle merkevarens identitet. Bilder, illustrasjoner og andre grafiske elementer balanserer teksten og bryter opp nettsiden, slik at øynene får hvile fra lesing. En spennende hovedbilde gir et godt førsteinntrykk. Animerte overganger og effekter som trigges ved å rulle holder folk i bevegelse og gjør navigasjonen til en interaktiv opplevelse. Uansett merkevarestil bør visuelle elementer tilføre noe til designet i stedet for bare å oppta plass.

Visuelle elementer bør være av høy kvalitet og se bra ut - bruk klare, fargebalanserte bilder og grafikk med riktig størrelse og oppløsning. Dårlige visuelle elementer kan ødelegge et flott design.

4. Harmoni gir designet flyt

Hvert viktig element i en layout bør samarbeide - helt ned til HTML og CSS. Hvis den overdrevne knappen i en kontrastfarge ikke har gode grunner for sin avvikende stil, vil det ikke føles riktig. Avvik distraherer og forstyrrer brukeropplevelsen. Det er vanskelig å se totaliteten når noe føles feil. På samme måte kan en dårlig brukeropplevelse føre til at besøkende forlater nettstedet ditt.

En god designer gjør ting brukervennlig og vet hvilke skrifttyper, visuelle elementer og typer navigasjon som fanger oppmerksomheten. De har en visjon for hvordan alt passer sammen. Nybegynnere er ofte fristet til å fylle et layout med så mye spenning som mulig. Men når for mange elementer krever vår oppmerksomhet, mister vi fokus.

Erfarne webdesignere tenker nøye på vektingen av hvert element, og de vet når de skal bruke tilbakeholdenhet. De vet hvordan de skal lage en side som er enkel å navigere. Denne følelsen av harmoni gjelder også for merkevareidentiteten. Alt fra nettstedets stemme og tone til fargepaletten bør være konsistent.

Merkevareveiledninger og en levende stilguide kan hjelpe med konsistens. Merkevareveiledninger gir en omfattende forklaring på alt fra innhold til farger. Og en levende stilguideviser hvordan alt ser ut sammen og gjør det enkelt og umiddelbart å gjøre endringer på hele nettstedet.

5. Typografi former oppfatningen

Typografi er et verktøy for å formidle tanker. Sammen med selve ordene formidler formen og stiliseringen av bokstavene betydning. Typografi er som en dekoderingsnøkkel som oversetter en forfatters ideer til en visuell representasjon.

Skrifttyper bør passe både valget av plassering og tonen i et design. Kursiv skrift kan fungere godt for overskrifter eller dekorative formål, men er upraktisk for store tekstmengder.

Feil skrifttype kan undergrave viktig innhold. Det er plass i et design for tradisjonelle skrifttyper og de med mer personlighet. For store tekstblokker og annen viktig informasjon er en enkel skrifttype bedre for lesbarhet. Stilisert typografi bør behandles som sterkt krydder - bruk det litt her og der for å gi litt smak.

 

6. Responsivt design

Å designe for mobil bør være en prioritet, ikke en ettertanke. Ifølge forskning fra 2023 utgjør mobile enheter snart 65% av den globale nettstedstrafikken.

Å forstå hvordan målgruppen din engasjerer seg med innholdet ditt gjør nettstedet ditt effektivt, underholdende og enkelt å bruke. En måte å optimalisere nettstedet ditt på er å bygge for mobil først og være mobilvennlig.

Det er noen begrensninger når du designer for mobil. Skjermen er ikke så stor, og folk interagerer med innholdet annerledes enn på en datamaskin. Men disse begrensningene kan være en god ting. De gjør nettstedet ditt slankere og enklere å fordøye.

Med mobil-førstdesign kan du optimalisere hver brukeropplevelse, uansett hvordan de engasjerer seg med innholdet ditt.

7. Tilgjengelighet

Tilgjengelighet betyr å designe nettsteder og applikasjoner som kan brukes av personer med syns-, motoriske, auditive, tale- eller kognitive funksjonshemminger.

Her er noen eksempler på hvordan du kan sikre at nettstedet eller applikasjonen din er tilgjengelig:

Kontrast i fargebruk: Personer med synsproblemer kan ha vanskelig for å skille tekst fra bakgrunnsfargen hvis det ikke er tilstrekkelig kontrast.

Bruk mer enn farge til å formidle visuelle ledetråder: Du kan bruke tekstetiketter eller mønstre slik at personer med synsutfordringer kan forstå informasjonen. Andre visuelle ledetråder, som fet eller understreket tekst eller bruk av former og forskjellige størrelser, kan også være effektive måter å levere innholdet ditt på.

Støtt tastaturnavigasjon: Personer med motoriske funksjonshemminger, synshemming og andre funksjonshemminger er ofte avhengige av et tastatur for å navigere i innholdet. Du kan "rulle"gjennom interaktive elementer, som lenker, knapper og tekstfelt, ved å bruke"Tab"-tasten på tastaturet. Det er viktig å legge viktig informasjon i disse interaktive funksjonene og ikke bare i teksten din, slik at brukere med funksjonshemninger kan engasjere seg med innholdet ditt.

Hvis du er usikker på hvor tilgjengelig nettstedet ditt er, kan du bruke en tjeneste for tilgjengelighetskontroll (det er mange av dem på nettet). De kan hjelpe deg med å avgjøre om nettstedet ditt fungerer med hjelpeteknologi, slik at du kan gjøre eventuelle nødvendige endringer.

8. Prioriter søkemotoroptimalisering (SEO)

Hvis du integrerer beste praksis for SEO i nettstedet ditt, er du mer sannsynlig å få en høy rangering på søkeresultatsidene (SERP) og få mer trafikk til nettstedet ditt.

Du kan bruke målrettede søkeord gjennom nettstedet ditt for å oppnå dette. Søkemotorer sporer nettsteder for relevante søkeord som brukerne søker etter. Jo mer effektivt innholdet ditt snakker til innholdet brukerne er ute etter, jo mer organisk trafikk vil du få.

Her er noen ekstra måter å optimalisere nettstedet ditt for søkemotorer på:

Responsivt design: Det er ikke bare en standard for webdesign, responsivt webdesign blir belønnet med bedre SERP-rangeringer av Google.

Relevant overskriftstagg (H1): Overskriftstagen (eller H1) vil være tittelen på en side eller tittelen på et innlegg. Søkemotorer målretter H1-er for søkeord, så sørg for at du inkluderer den mest relevante informasjonen i overskriften. Du vil ikke fylle overskriften med søkeord bare for SEO-ytelse. Husk at nettstedet ditt er for virkelige mennesker, så å finne en balanse mellom SEO-ytelse, klarhet og stil er nøkkelen.

Riktige tittelkoder og meta-beskrivelser: Relevante tittelkoder og meta-beskrivelser hjelper søkemotorer med å forstå innholdet på en side og indeksere det på riktig måte. En sides tittelkode og meta-beskrivelse vises når den siden vises i søkeresultatene.

Bruk korte beskrivende URL-er: En enkel URL som er lesbar for mennesker (ikke en lang streng med tall) inneholder ofte søkeord.

Skaff relevante lenker fra andre nettsteder av høy kvalitet: Hvis populære nettsteder med høy autoritet lenker til nettstedet ditt, er det stor sjanse for at disse lenkene vil føre til nye brukere og økt trafikk.

Integrering av SEO-prinsipper i nettstedet ditt vil øke organisk trafikk, potensielle kunder og synlighet du mottar.

9. Overvåk nettstedets hastighet

Nettstedets hastighet er en viktig del av den generelle brukeropplevelsen for ethvert nettsted.

Et tregt nettsted irriterer ikke bare brukerne, det kan ha reelle konsekvenser for virksomheten din ettersom brukere ofte forlater et tregt nettsted. Google vurderer også nettstedets hastighet når det bestemmer søkerangeringen din, så hvis du vil være synlig, bør du sørge for at nettstedet ditt er raskt.

Det finnes en rekke gratis verktøy som raskt kan gi deg nettstedets ytelsesmålinger. De måler viktige ytelsesindikatorer som lastetid, sidestørrelse og bildekomprimering.

Et nettsted med mange designelementer vil være tregere enn et slankere nettsted. Flere skrifttyper og skriftstørrelser er et eksempel. Å laste inn et bibliotek eller en ramme for animasjoner kan også gjøre nettstedet ditt tregere. Det er viktig å nøye vurdere hvert designelement slik at du ikke unødig bremser nettstedet ditt.

10. Heatmaps

Heatmaps gir visuelt slående tilbakemelding om hvor brukerne bruker tid på nettstedet ditt. De sporer musebevegelsene til brukerne dine, slik at du kan identifisere de områdene som får mest oppmerksomhet.

Med denne informasjonen kan du:

Bruke data til å optimalisere designet ditt: Du kan dra nytte av de elementene i designet ditt som tiltrekker brukere, og forbedre de som ikke gjør det. Heatmaps lar deg teste faktiske data mot spekulative teorier eller hypoteser, slik at du kan sikre at du implementerer de mest effektive designvalgene.

Optimalisere plasseringen av CTAer: Du kan plassere de verdifulle CTAene dine på stedene som får mest trafikk, og dermed øke sannsynligheten for konverteringer.

Forbedre navigasjonen: Du kan overvåke om navigasjonsknappene dine fungerer effektivt. Hvis de ikke tiltrekker brukeroppmerksomhet, er det en god designpraksis å gjøre dem mer åpenbare og intuitive.

Med en heatmap kan du gjøre forbedringer med tillit til at disse forbedringene er datadrevet.

En plan og kontinuerlig optimalisering

Det er mye informasjon her, men det viktigste er at hvis du vil oppnå resultater med bedriften din, kan du ikke bare bygge et nettsted og deretter forlate det. Nettstedet ditt krever kontinuerlig optimalisering og forbedringer for å betjene kundene og selskapet ditt. Dette gjelder spesielt hvis du gjennomgår en full nettstedsoppdatering.

Her er tre viktige ting å huske, enten du gjør små justeringer på nettstedet ditt, oppdaterer det eller bygger det fra bunnen av:

Sørg for at merkevaren din og hovedbudskapet ditt avgjør designvalgene dine. Å starte med en definert merkevare gir deg klare retningslinjer for alle valgene som følger.

Gjør designvalg som er brukervennlige og gir en god brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert på de nyeste trendene og beste praksisene innen webdesign for å fortsette å forbedre nettstedet ditt og oppnå suksess.

Med disse prinsippene kan du skape et nettsted som tiltrekker flere besøkende og bidrar til veksten og suksessen til virksomheten din.

Ønsker du mer informasjon om nettsidedesign, eller har du et konkret prosjekt jeg kan hjelpe deg med? Kontakt gjerne designer Solve Stjernvik / Designreaktor for en hyggelig prat.

A simplified and creative line illustration of a person sitting beside a time glass with geometric objects inside

Tjenester

Tjenester

Design av skreddersydde digitale produkter og løsninger som er både funksjonelle og estetisk tiltalende, basert på grundig forståelse av brukernes behov. Nøkkelen er å skape unike, helhetlige og gjennomførte brukeropplevelser som engasjerer.

icon symbolizing ux
Digitale opplevelser / UX
icon symbolizing ui and interaction design
Brukergrensesnitt / interaksjonsdesign
icon symbolizing design systems
Designsystem
icon symbolizing data vizualisation
Datavisualisering
icon symbolizing web design
Digitale rammeverk og produktdesign
icon symbolizing content design
Innholdsdesign og kommunikasjon
icon symbolizing graphic design and branding
Grafisk profil / branding